fredag den 23. oktober 2009

Et bibliotek i Malmø

Jeg har været i Malmø med bebyggelsen i Ishøj, og her gik turen blandt andet til et lille bibliotek i bydelen Fosie. Jeg spurgte bibliotekaren, om han kunne fortælle mig lidt om, hvordan et bibliotek fungerer derovre i forhold til her i Danmark.

I Malmø findes der 10 biblioteker; ét for hver bydel. Det bibliotek, jeg besøgte, har 5 ansatte, mens Stadsbiblioteket, der klart er byen største, har 100.

Danske og svenske biblioteker minder meget om hinanden, men der er nogle forskelle:
  • På svenske biblioteker skal man betale for hjemlån af DVD-film til voksne; 20 kroner for en uge. Det er fordi, det er dyrt for bibliotekerne, at købe film hjem, men det er den eneste type materiale, der skal betales for at låne.
 
  • I Sverige bruges DK5 ikke, men de har deres eget klassifikationssystem, hvor man anvender bogstaver i stedet for tal. Princippet er dog det samme.
 
  • Når man skal tage en kopi af noget på et dansk bibliotek, skal man betale ved "kassen" bagefter. På biblioteket i Fosie, havde kopimaskinen en lille møntmaskine, hvor man skulle indkaste to enkroner, for at maskinen ville kopiere; meget lig vaskemaskiner på møntvaskerier. Dette har jeg fotograferet, og de to billeder findes herunder.
 


  • I Sverige bestilles der sjældent materiale hjem på tværs af landet, hvilket bibliotekaren sagde, simpelthen er fordi, det tager for lang tid, fordi Sverige er så meget større end Danmark. Der bestilles hovedsageligt hjem fra Stadsbiblioteket.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar