torsdag den 13. februar 2014

27. januar: Galleri Naif

Jeg er ikke typen, der ofte går på galleri. Jeg har lidt svært ved at finde ud af at gå rundt derinde og nyde kunsten, når formålet tydeligvis er at sælge kunst, som jeg desværre ikke har råd til at købe på nuværende tidspunkt. Forhåbentlig får jeg det senere i mit liv. 

Min veninde Michala og jeg skulle brænde nogle timer af i København på en snefuld mandag, og eftersom de fleste museer har lukket om mandagen, synes vi vores udvalg var lidt begrænsede. Vi ledte på nettet efter inspiration til, hvad vi kunne lave, og til sidst faldt vi over Galleri Naif, som skulle have en naivistisk udstilling. Da jeg altid har elsket naivistisk kunst (hvilket også tydelig ses i min lejlighed), var jeg selvfølgelig ret begejstret for dette. 

Galleriet er meget småt, men hyggeligt og ligger helt ud til vandet. Væggene var proppet fuld af billeder, og jeg fandt mere end et billede, der godt ville med mig hjem og bo. Malerierne var i alverdens størrelser, helt ned til så små at man slet ikke forstår, hvordan det overhovedet er muligt at male så småt. 

Galleriet udstiller åbenbart kun naivistisk kunst (yay!), og Mia Cara, der er ejeren, var til stede, da vi kom på besøg, og hun stod og arbejdede på et nyt maleri. Så fik vi da også lige lov til at se, hvordan et af hendes fine malerier bliver til. 

Her er et par billeder af de malerier, jeg syntes bedst om derinde. Billederne er lånt fra Galleri Naifs hjemmeside.

Jeanne Anthonisen
Birgit Højkilde
Therese Coustry
Fred Breebaart
Inge Selmer
Ole Justenlund
Der var i alt tre af disse fantastiske Københavnermalerier.
De ville passe perfekt i mit hjem.

Hvis du også nyder naivistisk kunst, er det et hyggeligt sted at slå et smut forbi.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar