lørdag den 17. januar 2015

Museumstankegang

Jeg har meldt mig ind i en aktivitetsgruppe hos Røde Kors, hvor vi skal arbejde med at udvikle udstillinger. Det er et superspændende projekt, og vores sidste møde blev holdt på Nationalmuseet. Her holdt ansatte fra museet først et lille oplæg. En af mine medfrivillig spurgte ind til, om museet havde førsteret på udstillingsemner inden for f.eks. vikingetiden, hvis nu Danmarks Borgcenter eller Vikingeskibsmuseet havde samme idé til en udstilling. Jeg synes, det var et meget fornuftigt spørgsmål. Inden for teaterverden har Det Kongelige Teater på en måde førsteret på forestillinger. Ikke forstået sådan, at andre teatre har decideret forbud mod at spille de samme forestillinger i samme sæson, men man gør det bare ikke, da det er svært at konkurrer mod. Men tilbage til museumsverdenen! En af nationalmuseets ansatte besvarede spørgsmålet således:

"Vi er ikke i konkurrence med hinanden. Vi er i konkurrence med alt det andet. Vi har et meget tæt samarbejde."

Dette stemmer ret godt overens med mit billede af museumsfolk og museumsbranchen: Samarbejde samt lyst og villighed til at dele. Det hænger egentlig også perfekt sammen med teori om oplevelsesøkonomien, som jeg sikkert skriver noget om på et tidspunkt. 

Dette citat står desuden i voldsom kontrast til den næste person, der holdt et lille oplæg til mødet. Det var en af Røde Kors' ansatte, som netop understregede at Røde Kors er i konkurrence med de andre non-profit organisationer. 

Men yay for samarbejde og vidensdeling! Sharing is caring. ;-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar